2009. április 8., szerda

Diéta, hogy többet ne diétázz - Blogszülinapi bejegyzés

Kipróbáltuk az Atkins-diétát, a Norbi-Update-et, az alacsony szénhidráttartalmú diétát, a Mayo Klinika diétáját, a 3-órás diétát (ez még nekem is ment), a Hollywoodi diétát (azaz túl kövér vagy a szerephez, gyere vissza ha anorexiássá váltál). Majd következett a kilencvennapos diéta, a 2 napos diéta (mely éppen 45 órával hosszabb az ideálisnál), az ausztrál diéta (hideg sör és pitehegyek), a vörösbordiéta, a szétválasztó diéta, a vércsoport diéta, a negatív-kalória diéta, a South Beach diéta, a kaliforniai diéta (szabadulj meg az agyadtól, máris vesztettél másfél kilót!)...
Aztán sorolhatnánk a tápanyagspecifikus diétákat: almaecet diéta, káposztaleves diéta, grapefruit diéta, görögdinnye diéta, ananász diéta, keksz diéta, csokidiéta, tojásdiéta.
Akkor mégis miért van az, hogy mégis kicsit khmmm... finomanszólva is ducik vagyunk?
Bár diéták jönnek és mennek, a lakosság össztömege gyakorlatilag nem változik (jó esetben), mert ezek 3, 48 órán vagy kilencven napon túl nem folytathatók, vagy legalább 200 napra lenne szükség, hogy látszódjon bármilyen eredmény.
Van egyáltalán olyan diéta, mely hosszú távon tartható, a valóságtól nem elrugaszkodott, finom étkekből áll és még jót is tesz nekünk? Talán nincs.Én mégis szavaznék egyre: a "Mediterrán diétára".
Ezt a diétát az ötvenes években egy amerikai orvos, Dr. Ancel Keys tette népszerűvé.
Maga a diéta olívaolajból, gabonából, hüvelyesekből, zöldségekből, gyümölcsökből, magvakből, halból és egy kis vörösborból áll, és sokkal kevesebb vörös húst és tejterméket tartalmaz, mint amit egy átlag nyugati civilizációban élő ember fogyaszt.
Kedvelem, mert nem büntet, nincsenek benne túlzások, nem táplálék-ellenes és nem antiszociális. De leginkább azért szeretem, mert egyszerűen remekül hangzik.
A tengerparti nyaralások, kellemes borozgatások, a lusta, gyümölcsből és joghurtból álló reggelik, grillezett halak és egy löttyintés oliva ízét idézi fel. És ez a diéta nekem is megy. Tényleg.
Ezen kívül meghosszabítja az ember életét, ezt több tanulmány is bizonyította már.
Természetesen ezt a diétát is támadják egyesek. Az ellenzők szerint nincs is ilyen diéta. A meditterán régióban 21 ország van (Tunéziától Törökországig), melyeknek igen sajátságos, egymástól eltérő konyhaművészete, klímája és kultúrája van, szóval az egész csak egy kispályás illúzió, melyet a táplálkozástani szakértők az olivaolaj promóciójára használnak.
Akkor lássuk mi történik ha maguk a mediterrán emberek felveszik az urbanizált életstílust, a kalóriában, fehér kenyérben, húsban gazdag, szupermarketek által diktált diétával?
Az Egyesült Nemzetek közleménye szerint a görök lakosság 75,6%-a túlsúlyos, 26,2%-erősen elhízott, és ezektől az adatoktól alig marad el Olasz- és Spanyolország.
Akkor a jövőben literszámra vedeljük a vörösbort, olivaolajat lötyköljünk mindenre, kuszkuszt zabáljunk és majd örökké élünk?
Sajnos nem.
A diétát nem izoláltan kell kezelni. Ez nemcsak egy diéta. Ez egy életmód. Azoké a szegény embereké, akik anno egész nap güriztek. Ha a tenger mellett éltek, halat fogtak, ha a hegyekben, akkor vaddisznóra vadásztak. Akár tetszett, akár nem, helyben termett hozzávalókból készített szezonális ételeket ettek, ami a lehető legkevesebbe került és adott annyi energiát, hogy másnap is ki tudjanak kelni az ágyból.
Bárhol vagy a világon, eheted a legegészségesebb kaját, ha egész nap a kanapén (uram bocsá íróasztal mögött) tespedsz a tv előtt, vagy a kocsiban nyomod be a napi betevőt miközben egyik helyről a másikra szaladsz, semmit nem ér az egész. Ki kell mozdulnod, ha tudsz veteményezz, ha nem, legalább a helyi piacon vásárolj, helyi termelőktől. Próbálj új recepteket és igen: FŐZZ magadra!
És ha itt az ebéd vagy vacsoraidő, akkor egyél tisztességesen, teríts meg, szándd rá az időt, hívdd meg a családod és a barátaid (de legalább a kollegáiddal menj ebédelni), hogy az egész egy laza, ráérős, társasági esemény legyen...szánj időt az evésre és szánj időt az emésztésre is.
De mit papolok én itt összevissza? Egyél amit jólesik, amikor csak jól esik. Ahhoz, hogy egészséges maradj mindig kelleni fog egy kis mértéktartás, ne légy mohó, étkezz változatosan, mozogj sokat és lehetőleg ne parázz túl sokat a súlyod, az egészséged és az egész átkozott dolog miatt. Ugyanis a szorongás sokkal többet árt, mind a kekszben lévő hidrogenizált zsiradékok.
És ha nem aggódsz mindenen, az jobban meghosszabbítja az életed, mint az olívaolaj.

16 megjegyzés:

Chef Viki írta...

Ez nagyon tetszett! Nálam is volt már játékban Norbi és Atkins bácsi is :-) Most kajálok normálisan, és mozgással kompenzálok.

Totál igaz, mindig stresszelünk valami ökörségen! A nyugit kellene már megtanulnunk a déliektől.

Boldog blogszülinapot :-)

Maimoni írta...

Igen,igen, én is sokmindent próbáltam már, én is kissé izé... vastagabb vagyok, mint kellene, bár a férjem szerint pont így jó, csakhogy ő akkor is azt mondta, amikor tízzel több voltam, meg akkor is, amikor tízzel kevesebb...:)))
Pont erre jöttem rá, amit Te is kifejtettél; nem élhet az ember végig szorongva. Úgyhogy emelem poharam a szülinaposra...:))

SZINTIA írta...

Gratulálok! Legyen még sok Boldog Blogszülinapod!:)

Szintia

Nelli írta...

Kedves Millie!

Nekem is nagyon tetszett, teljesen egyetértek, úgyhogy megyek is, főzök valami finomat! :)

Nemrég kipróbáltam a
cukkinilepényeket, nagyon finom lett, köszi a receptet, meg az inspirációt!!

Boldog szülinapot!!! Ja, és nagyon tetszik a blogod, rendszeresen olvasom.

Maimoni,
az én férjem is mindig ezt mondja, de ez a jó, nem? :)

trinity írta...

Boldog blogszülinapot!!!

Teljesen egyetértek-annak ellenére, hogy pillanatnyilag nem vagyok túlsúlyos...
(De ha lenne rajtam 5-6 kiló, akkor sem mennék a Dunának:))) )
Azt viszont látom, tapasztalom a környezetemben, mennyire romboló hatása van a szorongásnak és mennyi valós fizikai betegséget képes produkálni!!! Ez komoly veszély!!!!
Az orvosok szerint a 20 éves lányom a sok szorongás,mindenáron megfelelni akarás miatt lett 2. típusú cukorbeteg néhány éve.....Ja, és alig 19-es a testtömegindexe, szóval sovány:(

Éva írta...

Boldog szülinapot! Diéta ügyben inkább most nem nyilatkoznék:)

Ági, aki főz írta...

Ha már a diétáknál tartunk, kedves dokinéni, akkor a cukorbeteg diéta a legjobb fogyókúra szerintem. Igaz, rettentő macerás betartani, de garantált fogyás lesz belőle... Mondjuk én is csak a pici bébi miatt voltam rá képes ideig-óráig.

Másrészt, meg kell nézni a ma élő egészséges öregeket, pl. a nagyapámat, nem kell rögtön Göröghonig rohanni. Ők is azt ették, amit a föld megtermelt, ami közel volt: rengeteg zöldséget, de hozzá vajat, tojást, uram bocsá disznóhúst. Ja, és robotoltak, sőt dolgoznak ma is, amig csak birnak, amit csak birnak. Ez tartja őket fitten.

sajtkukac írta...

Boldog blogszülinapot!!! :-)

A diétákkal teljesen egyetértek, enni muszáj, enni jó, csak a mozgás kell mellé - meg persze a mértékletesség sem árt.

Niki

chilii írta...

Boldog blogszülinapot! :) ja és az élet túl rövid ennyi féle diétához! :)

Palócprovence írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Palócprovence írta...

Végül is a diétákat nem azért találták ki, hogy bárki is lefogyjon velük, ez hatalmas üzletág, extra profittal. Arra mindenesetre jók, hogy a jojóefektus miatt többet nyomjon az ember utána, mint előtte. És máris van ok egy másik módszer kipróbálására.
A "mediterrán diétát" én is kedvelem, tényleg nyaralós feelingje van a dolognak és nincs sok köze a valósághoz, de nagyon finom.
Jaj, majd' elfelejtettem, boldog blogszülinapot! :))

duende írta...

De jó kis írás!
Én is hasonló konklúzióra jutottam fogyókúra ügyben. :))

Az ember fogadja el önmagát, örüljön az életnek, és kész. Ez a legjobb gyógyszer!

Isten éltesse Pákosztos Macskát! :)

erős ildikó írta...

Én csak az életmódprogramokban tudok hinni, nem a diétákban. Vagyis nem ideig-óráig tartó változtatásokban.
Ilyen hitem van a testkontrollban, amit sok-sok éve olvastam, de ma is alapvető nekem. Nem ragaszkodom hozzá mindenben, de sok javaslatát beépítettem az életembe. Persze előfordul, hogy velem is elszalad a ló (pl. ünnepekkor), de tudom, hogy mihez érdemes visszatérnem, hogy jól érezzem magam. Mert számomra elfogadható észérvekre épül, nem olyan tudományos magyarázatokra, aminek a felét sem értem.

Névtelen írta...

Ne haragudj, nem akarok okoskodni, de szerintem mértékletes táplálkozással és mozgással le lehet fogyni, és nem kell mindennek bedőlni, és aztán ráfogni, h nem sikerült.

Millie írta...

Kedves Névtelen!
Ezek közül a diéták közül én egyiket sem próbáltam, amit írtam, általánosságban írtam, nemcsak gasztrobloggerként, hanem orvosként is.
A cél csak annyi lett volna, hogy kicsit mindenkit elgondolkoztassak.
Természetesen egyetértek a mozgással és mértékletességgel, de az utolsó harmad erről is szól.
Lehet, hogy félreérthető voltam?

Párizsi írta...

Sziasztok! A mai nap folyamán elkezdtem összegyűjteni azokat a jól bevált receptjeimet, amik bátran beilleszthetők egy egészséges, tudatos étrendbe. Nekem, egyszer már sikerült lefogyni. A mostani diéta kicsit más, már nem vagyok annyira szigorú magamhoz, több a szénhidrát, de bizton állíthatom, hogy ahhoz,hogy fogyjunk, nem feltétlen kell sárgarépát és zellerszárat rágnunk egész nap!!!