2011. január 12., szerda

Almás morzsa (Apple crisp)

Ha választanom kéne, melyik desszert a legkényeztetőbb, legháziasabb és legfinomabb, akkor nálam (a madártejet fényévekkel lekörözve) az almás morzsa lenne a befutó. Vagy valamilyen morzsás süti, mivel minden szezonális gyümölccsel működik. Jó magában, vaníliafagylalttal, vagy kávéval is... Pont ezért szerepelt már itt eperrel és rebarbarával tavasszal, áfonyával és őszibarackkal nyáron, és ősz óta többször is készült hol körtével, hol almával...
Tavaly ősszel  hagyományos morzsás kávétortát is készítettem, de be kellett látnom, hogy egyrészt fotózhatatlan lett az eredmény, másrészt jelen pillanatban számomra annál vonzóbb egy desszert, minél nagyobb a töltelék aránya. Szóval ezúttal is hagytam a fenébe a tésztakavarást, és átválogattam a kosárban lévő almakészletet, melyet még az ősszel kaptunk, és finoman szólva is túl volt a fénykorán...
Az ép részeket megmostam, meghámoztam, citrommal megöntöztem (nem csak a színe, hanem az alma állás során elvesztett savassága miatt is). Egy nagy kerámiatálat kivajaztam, beleöntöttem kb 1,5 kilónyi almakockát. Megcsorgattam pár kanál akácmézzel, megszórtam mazsolával és vágtam rá pár kocka vajat.

A morzsánál a régi bevált receptet követtem:
3/4 pohár liszt
60 g vaj
1/2 pohár barnacukor
egy tk fahéj (vagy vanília, kardamom, szerecsendió, szegfűszeg, gyömbér ízlés szerint)
Ezeket jól összemorzsoltam és megszórtam vele az alma tetejét. A morzsa gazdagítható természetesen egy-két marék dióval, mogyoróval, mandulával, pecandióval is...amihez csak kedvünk van.
180 fokos sütőben kb 35-40 perc alatt készre sült.
Langyosan az igazi!

Nektek mi a kedvenc házias édességetek?

7 megjegyzés:

zazálea írta...

pl. az almás crumble, én így ismerem, mi vaníliaöntettel nyakon és gátlástalanul :o)

Nelli írta...

Annyira jól néz ki a képen, hogy el kell, hogy készítsem!A háttérben lévő leveses bögre a kedvencem nekem is.:-)

Nelli írta...

Kedvenc házias édesség lemaradt:mákos guba vanília öntettel, császármorzsa.:-)

ercsu27 írta...

Óóóóó, hogy én ezt a morzsást hoyg szeretem! :-)

Nálam tudod mi volt a nyerő tavaly?
Nektarin és rebarbara párosítás, aztán a nyár végén/ősszel szilva és rebarbara.
És szerintem is úgy a legjobb, minél több benne a "töltelék"! :-)

Salsa Orsi írta...

nekem a Millie- féle sütemények Danival a kedvenc házias desszertjeim :-) :-) :-)

Zoli írta...

Nehéz választani, de ha az étlapon van akkor 90%-ban nyer:
"fondant au chocolate"
az elkészitésénél nagyon nehéz a jó receptet megtalálni illetve a sütési időt eltalálni, ugyanis a belsejének igazán folyósnak kell lennie.

Millie írta...

Zoli!
Kíváncsi lennék a receptedre, mert én az utóbbi időben mindig túlsütöm, a TV-paprikában is ez volt a gond (nem mintha nagyon bánnám :-)