2009. szeptember 15., kedd

Pite karamellizált hagymával és baconnel

Évekkel ezelőtt sütöttem meg az egyik Stahl könyvben szereplő póréhagymás pitét, ami egész finomra sikeredett. Na ha az Makó, akkor ez itt kérem szépen Jeruzsálem.
Legszívesebben meg is tartanám magamnak a receptet... na de az meg már milyen lenne?
Ráadásul ez a pite oktató célzattal készült: öcsém kért egy gyorstalpaló pite 101-t rövid ittartózkodása során.
Legelőször egy omlós tésztát (pate brisee) készítettem:
150 g vaj
300 g liszt
egy nagy csipet só
egy tojás összegyúrásával. Ha kell, egy ek vizet is lehet hozzáadni, hogy összeálljon a tészta. Mint mindig itt is lényeg a gyorsaság.
Ahogy összeállt a tészta, két réteg folpack között kb 3 mm-esre nyújtottam és belesimítottam a cakkos szélű piteformába. A lelógó részeket legszebben úgy lehet levágni, hogy a nyújtófát végiggörgetjük a piteforma tetején. A tésztát villával megszurkáltam és betettem a hűtőbe pihenni. A maradék tészta (ami hulladékként keletkezett) pedig a fagyasztóba került.

A munka dandárját a következő lépés jelenti: egy kiló vöröshagymát kell hámozni, félbevágni és cikkekre metélni.
De mielőtt ehhez nekilátnánk érdemes kis lángon odatenni 150 g bacont felkockázva, ami szépen kisül ennyi idő alatt.
A kisült bacont papírtörlőre szedtem, hagytam kihűlni.
A visszamaradó szalonnapörcön pedig szép lassan megkaramellizáltam a hagymát. Ehhez sem kell szakértelem, csak türelem. Időnként megkavargatva szép aranybarna lesz a hagyma, anélkül, hogy leégne. Egyetlen hiba: ötödére esik össze, úgyhogy aki elnassolgatná, az eleve két kilóból álljon neki.
Miközben pirul a hagyma aranybarnára sütöm a pitetésztát. Azaz először 15 percig sütöm vakon 180 fokos sütőben, majd a nehezéket eltávolítva 160 fokos sütőben készre sütöm.

Egy kis edényben összekavarok egy egész tojást egy tojássárgájával, 125 ml tejjel és 125 ml tejszínnel. Teszek bele sót, borsot, szerecsendiót.
Összeállítom a pitét: A tésztára halmozom a karamellizált hagymát, rászórom a bacont, leöntöm a tejszínes katyvasszal.
140 fokos sütőbe visszatolom, amíg a "rántotta" meg nem szilárdul (kb 15 perc).

Isteniiiiii!

12 megjegyzés:

lorien írta...

Ez mesésen néz ki, ilyet akarok, de azonnal! :)

zazálea írta...

Én szoktam hasonlót sütni, időnként egy kevés pirított diót is rádobok. És most jól megéheztem... miattad! :o)

Abile írta...

Szerencsére ebéd után olvastalak! :o)

Ági, aki főz írta...

Imádom!!! az ilyen sütiket, főleg a sós változatokat. Jövő héten jönnek vendégek, azt hiszem már tudom, mit kapnak.

Millie írta...

Lorien!

Szívesen adnék, de a múlt héten készült! Egyébként bátran ajánlom a receptet, EGYSZERŰEN tökéletes!

Unknown írta...

Isteni lehet...:-)
Hülye kerdes, de melegen, langyosan vagy pedig hidegen az igazi? :-)

Millie írta...

Aliz! Nekem melegen ízlett a legjobban!

Jade írta...

Nalunk is hasonlo vacsora volt az este.
Gyonyoruen nez ki!

Notburga írta...

Nagyon fincsi lehet, kipróbálom. Egyetlen kérdés csupán: ha valamit karamellizálunk, legjobb tudásom szerint, cukor szükséges... Ebben az esetben a hagyma csak dinsztelödik, ill. megpirul, nem?

Millie írta...

A hagymában lévő cukrok karamellizálódnak.

Névtelen írta...

Mekkora piteformában készítetted?
Köszi, Móni

Lóránt írta...

Mille Drága, Nálad ettem először ilyet, aztán otthon többször próbáltam! Mára már kb fejből megy és a család kedvence! Franciaországban mindig eszünk Quiche-t, imádjuk, hogy kb 30 változata van. Egyszerűen mesés! Nálam ez a bacon-hagyma verzió visz mindent. Nem tudok eleget csinálni! Puszi! Lóránt.