2008. december 22., hétfő

Kis sütemény nagy hagyományokkal: Isler

Kinek mi a tipikus karácsonyi süti, ezen nem érdemes vitázni. Nekem például nincs kedvencem, vannak viszont korszakaim. Nem csak karácsonykor. Ilyenkor hajlamos vagyok orrvérzésig ismételni a nagy kedvencet, aztán soha többé. Jelenleg például így vagyok a stollennel. Most esszük a másodikat, hármat már csináltam ajándékba, és még sütnék egyet. De nem fogok, mert talán az lenne az utolsó, és annál jobb a recept.
Islert két éve csináltam először, karácsonykor. Az én islerem abban tér el az eredeti (mandulás) verziótól, hogy apukám kertjében termett mintegy 3 kilónyi mogyoró egy részéből készült. A nyáron főzött szederlekvárral és Vicus barátnőm anyukájának meggylekvárjával (ugyanis a második adagba, már nem jutott szeder) kentem meg.
Egyetlen nagy hibája van: a "kopásállósága" kritikán aluli...

Hozzávalók:
280 g liszt
280 g vaj
150 g darált mandula
140 g porcukor
egy ek rum
csipetnyi só

Ezeket gyors mozdulatokkal összegyúrom és beteszem a hűtőbe dermedni. Kb. egy óra múlva 3 mm vastagra nyújtom és kiszaggatom őket. Sütőpapírral kibélelt tepsibe teszem és 175 fokon 10-12 perc alatt világos aranybarnára sütöm őket.
Mikor kihűltek, kettőt-kettőt összeragasztok egy kis szeder (málna vagy meggy) lekvárral és olvasztott étcsokoládéba (kb. 200 g) mártom őket.
Most következik a legnehezebb része: pár napra jól el kell dugni őket valami hűvös helyre egy jól záródó fémbobozban, hogy összeérjenek az ízek.
Az egyik legjobb aprósütemény a világon.
Nesze neked Nigella!

5 megjegyzés:

Salsa Orsi írta...

már linkeltem is!
Gratulálok, fotón lévő úriember cuki.
:-)
Orsi

Mamma írta...

Millie, az elmúlt időben csupa olyan dolgot sütöttél-főztél, amit imádok:-))
Például az ischlert. Be is terveztem a karácsonyi süteményezésbe:-))
A kép meg külön klassz!!

Vesta írta...

Nekem is van egy bevált isler receptem, és nálunk is nagy kedvenc, de annak a tésztájában a fahéj játszik.Feltétlenül ki
fogom próbálni mandulával is, biztos nagyon finom!Meg is csinálnám karácsonyra, de addig már nem puhulna meg,örülök, ha a tegnap kisütött mézeskalácsnak elég lesz ez a két nap! Boldog karácsonyt!

Névtelen írta...

Köszönöm, ezt mentem! Ez valami isteni volt!!!

Annácska írta...

A tokmagos poginak nagy sikere volt, igy most ez van soron...az, hogy nem kell bele tojas, nekem nagy ujdonsag. ma begyurtam, holnap gyereksutes...majd referalok. valentin napra lesz, sziv formaban, fele csokis....
annacska