2008. május 20., kedd

Portugál édes kenyér

Még sosem jártam Portugáliában, de minél többet olvasok róla, annál jobban tetszik ez az ország. A könyvemben a pane siciliano-t követő receptet pedig volt időm a kenyérre szánt 3 nap alatt többször átfutni, így ma neki is estem a feladatnak.
Jó hír mindenkinek: ez egy nap alatt megvan!
Először felezni akartam a receptet, de a tudatalattim tiltakozott ellene, mert a tojásos kotyvaszt már eredeti mennyiségekkel készítettem. Kénytelen voltam a többi hozzávalóból is "duplázni", így egyből két cipóm is lett. Nagy szerencse, mert ugyan még férjuram nem ért haza, de az egyiknek már csak a serclije van meg. :-D
Hát nem megette azt is a "cica"!

A recept:
Először is megfuttatunk 2 és 1/4 teáskanál instant élesztőt fél pohár vízben, egy evőkanál cukorral és fél pohár kenyérliszttel(BL80). Ez addig tartson, amíg jó habos lesz, ha megrázzuk össze is esik (60-90 perc)
Közben keverjünk össze 85g cukrot, 1 teáskanál sót, 35 g tejport, 46 g vajat, egy teáskanál vanília, citrom és narancsesszenciát. Én a két utóbbit két teáskanál narancslikőrrel váltottam ki, és reszeltem bele egy kis citrom- és narancshéjat. Ha már jó habos, adjunk hozzá 2 tojást.
Keverjük össze a megfuttatott élesztővel, 6 evőkanál vízzel és 382 g kenyérliszttel.
Legalább 15 percen keresztül dagasszuk a robotgéppel. Nagyon nedves tésztát kell kapnunk, ami azért egyáltalán nem ragacsos. Kiolajozott tálban kelesszük 2 órán kelesztül, vagy amíg duplájára nem nő.
Ezután osszuk két részre és formáljunk labdákat (boule) belőlük, úgy mintha a széleit alá akarnánk hajtani. Igyekezzünk nem kinyomni a gázokat közben. Így a felszínre kerülő réteg feszes lesz, ami lehetővé teszi, hogy ne csak feljöjjön a tészta, nem "golyó" alakú maradjon. (Az én tésztám elbírt volna még egy kis lisztet, de erre csak a sütés után jöttem rá.)
Kiolajozott tortaformákba tegyük és 2-3 órát kelesszük, amíg kétszeresére nem kel. Kenjük le őket egy tojás és egy kanál víz keverékével és süssük előmelegített sütőben 180 fokon. Ha hamar elkezdene pirulni (el fog) akkor sütőpapírral védjük meg. A könyv szerint 50-60 perc alatt lesznek kész, az én sütőmben 35 perc elég volt. Aki tutira akar menni, szúrjon beléjük egy sütőhőmérőt, amikor a közepe eléri a 90 fokot, akkor vannak készen.
Rácson hűtsük ki a vekniket. Ahogy hűl, puhulni fog a héj!

Az eredmény: mahagónibarna, gyönyörű fényes cipók, melyek kevésbé foszlósak, mint a magyar fonott kalács, de egyébként ízben és állagban nagyon hasonlók. Az extra citrusesszenciák és vanília ugyancsak feldobja. Én ma vajjal ettem és kipróbáltam sonkás szendónak is (zseniális), holnap reggel pedig francia pirítósként végzi. :-D

3 megjegyzés:

chriesi írta...

Listára felkerült ez is! Szinte érzem az illatát...

izmiri írta...

én jártam ! nem szabad kihagyni. nagyon vágyom vissza. Lisszabont, a déli részt, és egy picit a fővárostól északra barangoltuk be. de még vissza kell mennünk, mert pl Porto kimaradt. eszméletlen jó hely.

Millie írta...

Igen, emlékszem rá! Meg a hídon való bolyongásotokra is :-D