2008. május 27., kedd

Samosa korianderes mentacsatnival

Már nagyon régóta szeretnék samosat sütni. A gondolatra mindig be is indult a nyálelválasztásom, de több nem történt. Aztán szombat este, mikor a Bombay Expressz-ben már megint túl későn értem oda, hogy vegyek, elhatároztam, hogy a héten megcsinálom. Olajban sütés ide vagy oda.
Jól utána is olvastam a témának, külföldi és magyar oldalakon, plusz a két indiai szakácskönyvemben, de egy dolog lett csak világos: Ahány ház, annyi plusz egy variáció létezik.
Így átmentem kreatívba és megalkottam az én samosám :-D

A tésztával kezdtem: kb 450 g BL80-as lisztet összekevertem 2,5 evőkanál olajjal, némi sóval és annyi vízzel, hogy kemény, de jól gyúrható tésztát kapjak. Ezt kereken 10 percig gyúrtam, hogy a glutén rugalmassága kialakuljon és tuti ne essen atomjaira sütés közben a kotyvasz (majd egyszer elmesélem a falafelem történetét is). Lefedtem és pihentettem.

A tölteléket kissé szaftosra vizionáltam, így két nagy fej hagymát is tettem bele és egy bébicukkinit. Tehát a hagymát megdinszteltem két gerezd összevágott fokhagymával, majd szórtam rá őrölt koriandert, egész köményt, egy kis kurkumát, összekavartam és rájuk zúdítottam a zöldségeket, amiben volt apró darabokra szedett karfiol, krumpli, borsó, bébicukkini. Sóztam, borsoztam és hogy biztosra menjek még egy kis zöldség alaplevet is tettem alá. Fedő alatt összepároltam őket, majd fedőt levéve finomra hangoltam az ízeket. Azaz tettem bele bolti garam masalát, még több köményt, még több koriandert...stb.
Mikor elfőtte a levét és az ízével is elégedett lettem, kinyújtottam a tésztát a tésztanyújtó gépemmel. Kb. 10×10-es négyzetekre vágtam és a közepükre kupacoltam a tölteléket. Megkentem a szélét vízzel, hogy tapadjon és csini kis háromszögeket hajtogattam belőlük.
Arra gondoltam, hogy hasznossá teszem a wokom, így abban kezdtem el forrósítani az olajat és sütni a samosákat. Remekül bevált! Lehet, hogy készül majd még nálunk rántott hús is valaha? Wokban? :-D
A samosák kb. 5 perc alatt aranyszínűre sültek és a felszínük guszta kis hólyagos lett, tisztára mint az indiai kifőzdékben...nagyon büszke vagyok magamra. Vállveregetésre azonban nem maradt idő, mert gyorsan össze kellett dobnom a kísérőt, azaz a mártogatóst. Ez szintén improvizáció: egy marék korianderzöld, egy marék menta, némi citromlé, só és friss joghurt botmixerrel összeházasítva.
Egyszerre csak egy (12 db) adagot sütöttem ki (mert ez csak frissen, forrón jó) és rögtön teszteltük Danival. Nagyon finik lettek!
A második adagot most sütöttem ki este a páromnak. Mivel mi nagyon szeretjük csípősen, itt nem spóroltam a chillivel. Szerintem így sokkal jobb lett az összhatás, a mentás mártogatós remek kontrasztot adott az erős fűszereknek.
Jó hír: holnapra is maradt egy adag, szóval elég kiadós. Rossz hír: Nem lehet előre betölteni a tésztát, mert szétázik. Viszont a zöldségraguval és a tésztagyúrással jól előre lehet készülni, így vendégek esetén is 20 perc alatt összedobható és a siker garantált!

Nincsenek megjegyzések: