2008. június 5., csütörtök

New York Deli Rye

Mindenki életének vannak meghatározó szakaszai. Az enyémben a New Yorkban töltött 15 hónap az egyik. Külön blogot tudnék írni róla, ezért inkább itt csak a gasztronómiai vonatkozásokat taglalnám.
Pontosan emlékszem mennyire meglepődtem az első "Deli"-s szendvicsen. Egy kisebb bagettet töltöttek meg cirka negyed kiló sonkával, sajttal, salátával, paradicsommal és majonézzel, majd lazán ketté is vágták, hogy könnyebb legyen bánni vele...Mit mondjak? Nekem egész napra elég volt ez az adag, pedig nem szoktam csipegetni...
Persze nem csak ilyen snassz szendók készülnek az Óperencián túl. Vannak ott mindenféle extra dolgok is, különösen híres pl. ez a rozskenyér. A héten megpróbáltam reprodukálni, áttörő sikerrel.

Első nap készíteni kell egy rozsos "indítómotort". Ehhez egy csésze (250ml) kovász, egy csésze fehér rozsliszt, fél csésze víz kell, amibe 2 közepes fej langyosra hűlt dinsztelt hagymát keverünk. A hagymát lassú tűzön kell dinsztelni, nehogy véletlenül odakapjon, épp csak üveges legyen.
A kotyvaszt letakarjuk folpackkal, majd 3-4 órán keresztül hagyjuk a konyhapulton életre kelni. akkor jó, ha már buborékos, habos. Aztán becsapjuk a hűtőbe egy éjszakára.
Másnap kivesszük, egy órát hagyjuk magához térni, majd bekeverjük. Ehhez kell az indítókotyvasz, plusz 3 és fél csésze kenyérliszt, egy csésze fehér rozsliszt, 2 evőkanál barnacukor, 2 és 1/4 evőkanál só, 2 teáskanál instant élesztő, 2 teáskanál egész kömény, 2 evőkanál olaj, 1 csésze kefír, negyed vagy fél csésze víz (amennyit a liszt felvesz). Nagyjából összekeverjük, majd 5 percet hagyjuk magára. Lisztezett pulton 4-6 percig dagasszuk kézzel. Ha tovább dagasztanánk, akkor gumiszerűvé válik a tészta, tehát tényleg nézzük az órát!Elég sűrű, de rugalmas tésztát kell kapnunk. Kiolajozott tálban kb. 2 órán keresztül kelesszük, amíg duplájára nem nő.
Attól függően hány kenyeret szeretnénk osszuk 2 vagy 3 részre a tésztát és formázzuk meg a vekniket. Én kiolajozott IKEA-s sütőformákat használtam, így 2 kenyerem lett. A sütőformában hagytam kelni még 2 órát (amíg el nem kezdett kikandikálni a tészta), majd 180 fokos sütőben sütöttem olyan 35-40 percet. Egy rácson hagytam kihűlni.
Ha nem formában sül, akkor egy felvert tojásfehérjével érdemes lekenni, és 200 fokon sütni.

1 megjegyzés:

chriesi írta...

Gyönyörű lett!