2008. június 18., szerda

Húsgolyók (Meatballs)

Ha megkérdeznénk öt amerikai kis srácot, hogy mi a kedvenc kajájuk, legalább hatan szavaznának a "mítbólz"-ra. Azért ez jelent valamit, nem? Legalább annyit, hogy az olasz delikáteszek hátsó traktusában főző "mammán" még nem fogott a globalizáció mételye.
Ez a verzió pont olyan, mint amit annak idején tucatjával vettem.
A hozzávalók: 900- 1000 g kétszer ledarált sovány marhacomb (ezt a Bosnyákon simán megteszik a hentesek), 2 tojás sárgája, 2-3 szelet kenyérből készült zsemlemorzsa, 4 evőkanál olívaolaj (eredetileg 1 is elég, csak megborult az üveg a kezemben, de nem rontott el semmit), 2 evőkanál oregánó (vagy oregano, de vegyesen nem lehet írni. Vagy angolosan, vagy magyarul), fél teáskanál őrölt kömény, egy evőkanál friss rozmaring felaprítva, egy csilli kimagozva és felaprítva, só, bors, majoránna, bazsalikom ízlés szerint. Én tettem bele még egy fej apróra vágott hagymát, 2 gerezd zúzott fokhagymát, egy púpos teáskanál dijoni mustárt. Ezeket jól összekavartam és kis golyókat formáztam belőlük. A kinti delikben elég nagyokat árulnak, én személy szerint a diónyi méretet favorizálom. 15 perc alatt kész a formázás, mehet a hűtőbe vagy elkezdhetjük sütni.
Kell még készítenünk közben egy paradicsomszószt is. Itt kezd az ember Sívába átmenni, hogy minden egyszerre menjen :-D
Egy ettől szerényebb verzió is megteszi, mert maga a hús eleve olyan ízes, hogy felesleges turbózni...
Tehát 2 gerezd fokhagymát finomra vágtam, kis olívaolajon megdinszteltem (30 sec!!!), majd felengedtem 2 nagy üveg házilag eltett paradicsompürével. Hozzáadtam egy magjaitól megszabadított csillit, egy evőkanál oregánót, némi kakukkfüvet, sót, borsot. Kb. 15 perc alatt készre főztem.(Ha friss, hámozott, magvalt paradicsomból indulunk ki, akkor kb. egy óra lesz a főzési idő.) Belekevertem egy lötty vörösborecetet és egy nagy marék friss bazsalikomot (kb. 30 levél).
Az elősütött gombóckáinkat nyakon öntöttem az illatos paradicsomszósszal és beraktam a sütőbe. A tetejére karikáztam egy gombóc mozzarellát, és 200 fokon addig sütöttem, amíg a sajt meg nem olvadt, és el nem tűnt végleg a szemeink elől...(aztán később megtaláltuk a gombócra olvadva).
Parmezánforgácsokkal és spagettivel tálaltam.
Dani hevesen gesztikulálva csak húsgolyót kért, abból viszont rengeteget eltüntetett. Még szerencse, hogy nem beszél. :-D

3 megjegyzés:

izmiri írta...

írhatok egy gyorsabb verziót ? a törökök minden fasírt / húsgolyó ételének összefoglaló neve: köfte. ennek vannak különböző féle fajta verziói ízesítéstől függően. az Izmir köftesi (szülővárosból ! :) a paradicsomos húsgombóc verzió. imádjuk.

a húsgombóc: darálthús, reszelt vöröshagyma, őrölt kömény, bors, só, egy tojás, áztatott kenyér katyvasza. kis diónyi méreteket lisztbe forgatunk, és így sütjük elő pici olajon serpenyőben. mikor kész kiszedjük.

ugyanezen serpenyőben egy kanálnyi lisztből rántást készítünk, majd felöntjük paradicsomlével (kis vízzel keverve), és ízesítjük: oregano, só, bors, kis cukor. így lesz egy jó sűrű paradicsomszószunk. belerakjuk az elősütött húsgombikat, és így egyben megfőzzük puhára. a pikantéria: nem tésztával (hiszen nem olaszos), hanem sültkrumplival tálaljuk. eszméletlen jó krémes a szósz, és puha a hús.

Millie írta...

Nagyon szépen köszönöm!!! Szeretném kipróbálni! Egy fél kiló darálthúshoz mennyi kenyér és mennyi hagyma menjen?

izmiri írta...

1 fej vöröshagyma, 1 nagy szelet kenyér vagy egy zsemle elég, fűszer ízlés szerint, ahoyg én szoktam, méricskélés nélkül :)