2008. június 12., csütörtök

Caesar saláta reloaded - avagy hogyan is kényeztessünk egy tojást?

A történet ott kezdődött, hogy a Tescoban véletlenül római salátára bukkantam. Én még Magyarországon nem láttam, így rögtön lecsaptam rá (mentségemre szóljon, hogy kb. negyedévente teccsózok, most is pelenkáért mentem). Írtam már egy Caesar salis posztot, de arra gondoltam ennek apropóján kicsit körbejárom a témát.

A Caesar saláta megalkotójáról, Caesar Cardini-ről kapta nevét 1924-ben, akinek a mexikói Tijuanaban volt étterme. Eredetileg az asztal mellett keverték össze egyfajta gasztroshow-ként.
A recept aztán elhíresült, számtalan változatát készítik a világ minden országában. Az alapja római saláta, erre kerül a jellegzetes Caesar öntet és a házilag készült pirított kenyérkockák- a kroutonok. Legtöbbször grillezett csirkemellel és lágytojással tálalják, de ahány ház annyi szokás. Plusz egy.

Én ma ezt a receptet készítettem, ami "coddled egg"-et használ. Nem tudom mi a magyar terminus technikus, én csak elkényeztetett tojásnak nevezem. Miről is van szó? Ha egyszerűen akarok fogalmazni, akkor a leglágyabbra főtt lágytojást takarja (azaz majdnem nyers), hisz a forrásban töltött 45 másodperc épp csak átmelegíti a tojást.
Aztán ha az ember elkezd utánanézni a neten, rájön, hogy külön kis eszköztára van ennek a brit hagyománynak. Ez pl. a tojáskényeztető edény:
Legtöbbször kivajazzák, beleütik a tojást, rázárják a fedőt ls forrásban lévő vízbe teszik. Amikor a tojás eléri a kívánt konzisztenciát (ízlésünkre van bízva), akkor kiemelik és kész is a remek komfort kaja.
Nem is olyan bonyolult, ugye?

Mivel nekem ilyen edénykém nincs, a receptem által javasolt 45 másodperces főzést alkalmaztam. Hááát. Nem sokat lendített a tojás állagán, szinte még teljesen nyers volt, mikor az öntetbe került. Ettől függetlenül remek ízű és állagú lett, úgyhogy jöjjön a magyar fordítás és a kép.

Cézár saláta 2.0

Krutonok: Egy fél csomag toastkenyeret (minden más is jó, de ezt könnyű kockázni) kb 1 centis kis kockákra vágok, egy nagy tálba teszem, szórok rá olivaolajat, sót, borsot, zöldfűszereket és 3 gerezd fokhagymát nyomok rá. Egy nagy tepsibe terítem (hogy kényelmesen elférjenek egy rétegben) és 180 fokon aranybarnára pirítom. Jól záródó dobozban pár napig tökéletesen ropogósak maradnak, mi nasinak is esszük :-D

Közben megfőztem a salátára kerülő tojásokat és csirkemellet grilleztem . A római salátát darabokra vágtam, a parmezánból zöldséghámozóval forgácsokat kanyarítottam.

Az öntethez 45 másodpercen keresztül "kényeztettem" egy tojást. Egy üvegtálban összekevertem 1 teáskanál Worcestershire szószt, 3 evőkanál frissen facsart citromlevet, 1 közepes gerezd (zúzott) fokhagymát, egy csipet sót, fél teáskanál borsot, 1 és 1/2 teáskanál szardellapasztát, egy teáskanál dijoni mustárt. Habverővel hozzáadtam az elkényeztetett tojást, majd folyamatos keverés mellet 1/3 pohár extra szűz olivaolajat.
Remek állagú és ízű öntet lett!!!
Ezután már egy perc volt csak összeállítani a salátát és vacsiztunk is...

1 megjegyzés:

chriesi írta...

Nagyon jól néz ki és biztos fincsi volt.